Kuudennen jakson tehtävät

6 a) Bruttokansanonnellisuus

Useimmiten kansojen vaurautta ja menestystä mitataan bruttokansantuotteella (BKT). Kuten edellä opit, bruttokansantuotteen kasvu ei ole juurikaan lisännyt suomalaisten tyytyväisyyttä elämään viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Lue Maailma.netin artikkeli pienen Bhutanin valtion edistämästä bruttokansanonnellisuuden käsitteestä ja Kepan uutinen Maailman onnellisuusraportista. Tutustu inhimillisen kehityksen indeksin (HDI) ja bruttokansantuotteen (BKT) perusteisiin Wikipediassa. Kepan artikkelista voit lukea lisää siitä, miten maailman onnellisuuserot ovat viime vuosina kaventuneet.

Valitse kolme valtiota, joita tarkastelet. Vertaa valitsemiesi valtioiden sijoittumista listalla bruttokansantuotteen mukaan ja HDI:n mukaan. Mitä huomaat valtion sijoituksesta eri listoilla? Mistä luulet erojen johtuvat? Pohdi sitten erilaisten mittareiden hyviä ja huonoja puolia.

6 b) Mainosten sanoma

Mainokset luovat meille mielikuvia onnellisesta, hauskasta tai helposta elämästä. Esimerkiksi alusvaatemainokset, joissa on hyvin vähäpukeisia naisia, tarjoavat kuluttajille totuudenvastaista kuvaa ihmisvartosta. Mitä mieltä sinä olet?

Valitse nyt netistä, lehdestä tai tv:stä kaksi mainosta ja tarkkaile niiden sanomaa. Huomaa myös pienet asiat, kuten mainoksessa esiintyvien ihmisten ilmeet. Vastaa sitten kysymyksiin?

  • Millaisia ihmisiä mainoksessa esiintyy?
  • Mitä positiivisia mielikuvia mainos antaa tuotteen käyttäjästä?
  • Mitä mainos mielestäsi yrittää saada katsojan ajattelemaan?
  • Pitääkö mainoksen sanoma paikkansa?

6 c) Vastamainos

Tehtävänäsi on nyt suunnitella oma vastamainos, joka ottaa jollain tavoin kantaa kuluttamiseen ja sen aiheuttamiin ongelmiin. Voit ottaa lähtökohdaksi esimerkiksi jonkun tuotteen, yrityksen tai olemassa olevan mainoksen, jota lähdet muokkaamaan vastamainokseksi. Voitte myös ideoida töitä yhdessä ja toteuttaa ne esimerkiksi pareittain. Inspiraatioksi kannattaa selailla Luonto-Liiton Mainoskupla-kisan tuotoksia ja Voima -lehden sivuilta löytyviä vastamainoksia.

Muistathan vastamainosta tehdessäsi, että yritysten logoja ei saa käyttää sellaisenaan, mutta niitä voi muokata. Vastamainoksen voit tehdä piirtämällä tai tietokoneella. Joissain mainoksissa pelkkä tekstikin voi riittää ilman kuvia. Silloin tekstin asettelu, värit, koko ja tyyli nousevat tärkeämpään asemaan.

Voit hyödyntää nettimateriaalin eri jaksoissa oppimiasi asioita tavaroiden taustasta tai etsiä lisätietoa esimerkiksi netistä. Voit skannata vastamainoksesi ja ladata sen jpg- tai pdf-tiedostona oheiseen lomakkeeseen.

6 d) Älä osta mitään

Tutustu Älä osta mitään -päivän nettisivuihin. Selvitä, mistä päivässä on oikein kysymys.

Mieti sitten, mitä olet ostanut viime päivinä. Oletko ostanut joka päivä jotain? Mistä olet saanut esimerkiksi tarvittavan ruoan silloin, kun et ole ostanut mitään? Mieti sitten, minä päivänä tulevan viikon aikana sinun on helppo olla ostamatta mitään: et aio esimerkiksi matkustaa, paitsi jo ehkä maksetulla bussilipulla, et ole menossa maksullisiin urheilutreeneihin, eikä sinun tarvitse ostaa välipaloja - syö kunnolla koulussa ja ota tarvittaessa kotoa eväät mukaan. Vietä sitten ostamaton päivä ja kirjoita lomakkeelle, miten se sujui. Mikä oli hankalaa, mikä helppoa? Olitko todella ostamatta mitään?

Ps. Kun muutat omaan kotiisi, pois vanhempiesi jääkaapin ääreltä, ostamattomuusvinkit voivat tulla tarpeeseen.

6 e) Mittaa hyvinvointia (lukio, ammatilliset oppilaitokset)

Lue artikkeli, jossa asiantuntijat kertovat hyvinvoinnin mittaamisesta. Lue lisäksi, mitä Bhutanin valtion kouluissa ajatellaan onnellisuudesta. Mitä bhutanilaiset arvostavat ja mitä he pitävät hyvinvoinnin takeena? Voit myös tutkailla tehtävän 6 a) linkkejä saadaksesi lisää tietoa.

Pohtikaa 4-6 hengen ryhmissä, mikä tekee teidät tyytyväisiksi ja onnellisiksi. Mitä perustarpeita kaikilla on, jotka pitää saada tyydytetyksi? Millä te mittaisitte hyvinvointia? Keksikää vähintään 7 kriteeriä eli asiaa, mitä teidän mielestänne pitäisi mitata, kun tutkitaan ihmisten hyvinvointia ja onnellisuutta.

Voitte myös testata omaa hyvinvoinninmittarianne luokassa. Millaisia tuloksia saatte? Ovatko kaikki luokassa yhtämieltä siitä mitä asioita pitäisi mitata?

6 f) Kulutuspäiväkirja (lukio, ammatilliset oppilaitokset)

Tee lämmittelyksi Luonto-Liiton Kulutuspäiväkirja-testi.

Kirjoita sitten omaa kulutuspäiväkirjaasi viikon ajan: kirjaa joka päivä muistiin, mitä olet ostanut. Paljonko saat yhteissummaksi? Mikä kulutuksesta oli välttämätöntä, mitä olisit voinut vähentää? Millä keinoilla kulutusta on mahdollista pienentää? Jos sinulla on oikein hyvä muisti ja tapaat säilytellä kuitteja, voit myös yrittää kirjoittaa kulutuspäiväkirjaa takautuvasti edellisen viikon ajalta. Huomaa, että pienet menot, kuten bussimatkat, eivät helpostikaan muistu jälkikäteen mieleen.

Kirjoita lomakkeella kustakin päivästä:

  • Paljonko kulutin päivän aikana?
  • Mihin suurin osa rahoista meni?
  • Kuinka suuri osa kulutuksesta oli välttämätöntä? Mitä voisin tarvittaessa vähentää?
  • Mitkä keinot auttavat kulutuksen pienentämisessä?
  • Miltä oman kulutuksen tarkkailu tuntui?